Παιδιά & Γονείς
Η σχέση του γονέα με το παιδί του δεν είναι σίγουρα καθόλου απλή υπόθεση. Πάντα, κάθε γονιός ανά τους αιώνες, επιθυμεί το καλύτερο για το παιδί του … είναι όμως πάντα σε θέση να δει καθαρά και να διακρίνει τυχόν προβλήματα του παιδιού του ;
Η ειδική γλωσσική διαταραχή είναι μια κατάσταση που χαρακτηρίζεται από προβλήματα στην γλωσσική ικανότητα του παιδιού (προβλήματα που όμως δεν έχουν κάποιον άλλο προφανή λόγο ύπαρξής – όπως για παράδειγμα ένα ισχυρό σοκ, άγχος ή θλίψη) και που συνήθως τα προβλήματα αυτά συνδέονται με σοβαρότατες ασθένειες όπως ο αυτισμός, η νοητική υστέρηση κ.τ.λ.
Είναι λοιπόν εξαιρετικά σημαντικό να μπορέσει ένας γονιός να διακρίνει αυτή τη “δυσκολία” του παιδιού στην εκφορά του λόγου και να αναζητήσει τα αίτιά της – εγκαίρως – ώστε να ζητήσει και να λάβει την απαιτούμενη ιατρική βοήθεια για την αντιμετώπιση του προβλήματος.
Τι είναι η ειδική γλωσσική διαταραχή & πώς τη διακρίνουμε ;
Όταν τα παιδιά εμφανίζουν προβλήματα στην γλωσσική ανάπτυξη, τότε πρέπει να χτυπάει στους γονείς ένα καμπανάκι κινδύνου. Συνήθως τα παιδιά με γλωσσική δυσκολία εμφανίζουν αυξημένες πιθανότητες να αναπτύξουν προβλήματα στη μετέπειτα ζωή τους και στον γραπτό λόγο και να έχουν χαμηλές επιδόσεις στο σχολείο και στη γενικότερη μαθησιακή τους ικανότητα.
ΠΡΟΣΟΧΗ : Για να πούμε ότι ένα παιδί πάσχει από ειδική γλωσσική διαταραχή, τότε θα πρέπει να έχουμε διακρίνει εμφανή προβλήματα του παιδιού στο λόγο (που να μην προέρχονται από κάποιο λογικό και εμφανή λόγο) ! Συνήθως η γλωσσική ικανότητα του παιδιού με ειδικη γλωσσική διαταραχή συνάδει με παιδί πολύ μικρότερης ηλικίας και γλωσσικής ικανότητας !
Μια μεγάλη παρανόηση που συνήθως γίνεται είναι σχετικά με την νοητική ικανότητα αυτών των παιδιών ! Τα παιδιά αυτά δεν έχουν νοητική υστέρηση, δεν έχουν προβληματική όραση ή προβληματική ακοή και η συναισθηματική τους αντίληψη και ανάπτυξη είναι απολύτως φυσιολογική όπως όλων των παιδιών !
Ο αυτισμός και η νοητική υστέρηση είναι καταστάσεις που συνήθως συγχέονται με την ειδική γλωσσική διαταραχή αλλά δεν εκφράζουν την ίδια κατάσταση. Τα παιδιά με ειδική γλωσσική διαταραχή παρουσιάζουν αυτή τη δυσκολία στην έκφραση του λόγου (όπως και τα παιδιά με νοητική υστέρηση ή αυτισμό) αλλά χωρίς να πάσχουν από αυτές τις νόσους !
Η ειδική γλωσσική διαταραχή ή αλλιώς αναπτυξιακή δυσφασία (όπως συνηθίζεται να αποκαλείται) εμφανίζεται πολλές φορές και σε παιδιά προσχολικής ηλικίας, και ένα μεγάλο σφάλμα των γονέων είναι ο εφησυχασμός πως το παιδί μέχρι να πάει στο σχολείο θα το έχει αντιμετωπίσει ! ΛΑΘΟΣ !!!
ΠΡΟΣΟΧΗ : Σύμφωνα με στατιστικές επιστημονικές μελέτες, η ειδική γλωσσική διαταραχή εμφανίζεται πιο συχνά σε αγόρια παρά σε κορίτσια, και μάλιστα σε ηλικία προσχολική !
Πού οφείλεται η ειδική γλωσσική διαταραχή ;
Τα αίτια της ειδικής γλωσσικής διαταραχής δεν έχουν αποκωδικοποιηθεί ακόμα από τους επιστήμονες, ωστόσο πιθανολογείται να οφείλεται σε γενετικούς και κληρονομικούς παράγοντες.
Τα χαρακτηριστικά της εν λόγω ασθένειας δεν είναι σταθερά αλλά μεταβάλλονται στο πέρασμα του χρόνου. Τα πιο συνήθη χαρακτηριστικά στα παιδιά που πάσχουν από ειδική γλωσσική διαταραχή είναι τα ακόλουθα :
Νο 1 : Οι πρώτες λεξούλες του παιδιού έρχονται με καθυστέρηση σχεδόν ενός χρόνου από το συνηθισμένο.
Νο 2 : Τα παιδιά αυτά παρουσιάζουν φωνολογική δυσκολία.
Νο 3 : Δεν θα δούμε παιδί με ειδική γλωσσική διαταραχή να σχηματίζει μεγάλες και μακροσκελείς, σύνθετες προτάσεις, αλλά αντιθέτως μικρές και κοφτές προτάσεις.
Νο 4 : Το λεξιλόγιο του παιδιού με ειδική γλωσσική διαταραχή είναι πολύ πιο φτωχό από ένα άλλο συνομήλικό του παιδί.
Νο 5 : Συνήθως τα παιδιά με ειδική γλωσσική διαταραχή χαρακτηρίζονται και από κακή χρήση της γραμματικής και του συντακτικού στο λόγο τους.
Νο 6 : Τα παιδιά αυτά συνηθίζουν να κάνουν μακρές παύσεις πριν εκφράσουν την πρότασή τους ώστε να κερδίζουν τον απαιτούμενο χρόνο για να σκεφτούν.
Νο 7 : Τα παιδιά με ειδική γλωσσική διαταραχή είναι πιο απόμακρα και δυσκολεύονται να μπουν ενεργά σε μια συζήτηση.
Νο 8 : Είναι συχνό φαινόμενο, το παιδί με ειδική γλωσσική διαταραχή, να αλλάζει συχνά θέμα συζήτησης, να διακόπτει τον συνομιλητή του και γενικά να παρουσιάζει προβληματική επικοινωνία με τους συνομιλητές του.
Νο 9 : Μπορεί να δυσκολευτούν στο να εκφράσουν σωστά όλους τους φθόγγους και να έχουν έναν σωστό και καθαρό λόγο.
Νο 10 : Είναι πιθανό ο λόγος τους να μην εξάγει κανένα απολύτως νόημα, αφού παρουσιάζουν εξαιρετική δυσκολία στην αντίληψη αλλά και την έκφραση καταστάσεων και πραγμάτων.
Ειδική γλωσσική διαταραχή- Παρέμβαση
Εάν παρατηρήσετε στο παιδί σας κάποια από τα παραπάνω συμπτώματα, κρίνεται αναγκαίο να επισκεφτείτε ένας ειδικό λογοθεραπευτή άμεσα! Η έγκαιρη διάγνωση, σε προσχολική ηλικία, θα βοηθήσει πολύ στη μετέπειτα βελτίωση του προβλήματος.
Ένας λογοθεραπευτής μαθαίνει στο παιδί να μιλάει σωστά, να γράφει, να διαβάζει, να συγκεντρώνεται ώστε να μειωθεί η διαφορά που υπάρχει με τα άλλα παιδιά της ηλικίας του.
Κάποια από τα παιδιά που παρουσιάζουν ειδική γλωσσική διαταραχή, παρουσιάζουν και ελλείμματα στη κινητική τους λειτουργία. Αντιμετωπίζουν δηλαδή δυσκολία σε κινήσεις όπως το να φάνε μόνα τους, να παίξουν, δυσκολίες στον συντονισμό, στον συγχρονισμό, γενικά τους είναι δύσκολο να αυτοεξυπηρετηθούν.Εδώ έρχεται η Εργοθεραπεία να βοηθήσει σε αυτό το κομμάτι.
Υπάρχουν μεγάλα Κέντρα Λογοθεραπείας και Εργοθεραπείας που μπορείτε να απευθυνθείτε και να ζητήσετε πληροφορίες. Μια ομάδα ειδικών, όπως ο Λογοθεραπευτής, ο Εργοθεραπευτής, ο Ειδικός Παιδαγωγός και ο Ψυχολόγος θα βοηθήσουν στην σφαιρική αντιμετώπιση του προβλήματος.
Σημαντικό ρόλο θα παίξουν και οι γονείς σε αυτόν τον αγώνα, οι οποίοι θα πρέπει να ακολουθήσουν κάποια συμβουλευτική, κάποια καθοδήγηση, για βοηθήσουν στην εξέλιξη του παιδιού τους. Υπάρχουν ειδικά βιβλία κατάλληλα που μπορείται να βρείτε σε μεγάλα βιβλιοπωλεία ή στο ίντερνετ καθώς και ειδικές ασκήσεις που θα βοηθήσουν πολύ.
Leave A Comment